اسلام به عنوان آیینى جاودانه و آسمانى که حاوى دستوراتى سعادتبخش براى بشر است، نهاد خانواده را به عنوان کانونى مقدس، پایدار، عاطفى و پاک، ترسیم کرده است تا میهمانى که به عنوان همسر، وارد عرصه زندگى مىشود ، با آرامش، عزت، محبت و شادمانى، یک مجموعه رو به گسترش را اداره کند. قرآن مجید به پدران و مادران مسلمان دستور مىدهد تا فرزندانشان را که هنوز از نعمت تأهل برخوردار نشدهاند ، به این امر مقدس تشویق کرده ، زمینههاى زندگى سالم و حیات طیبه را براى آنان فراهم سازند و اگر شرایط ازدواج براى کسى وجود نداشته باشد ، اسلام راهکار بسیار ارزشمندى را معرفى مىکند. راهکارى که هم اجرایى است و براى تحقق آن مانعى وجود ندارد و هم پشتوانه بزرگى براى ورود به عرصه حیات اجتماعى در آینده است و آرامش را براى اعضاى خانواده، مهیا مىسازد. این راهکار مهم، عفتورزى است. عفت ورزیدن براى یک انسان و مخصوصا برای جوان، ضرورت یک زندگى سالم، بانشاط و آرام است. ضرورتى که تنها در سایه دین به دست مىآید و در سایه خردمندى، رشد و کمال مىیابد. جوان امروز، نیازمند این آموزههاست و پشت کردن به آنها، موجب سستى پیوند خانوادگى، نفوذ و حضور دیگران در عرصه زندگى، اختلاف، عدم اعتماد به یکدیگر، بیمارىهاى روحى - روانى، وسواس، سوءظن و ... خواهد شد.
1. عفت دل
یکى از موارد بسیار مهمى که پیوند خانوادگى را پایدار مىسازد ، و قبل از ازدواج به جوان برای حفظ پاکدامنی اش کمک می کند ، رعایت عفت دل است. خانهاى که تار و پود آن از عشق و محبت ساخته نشود ، خانهاى پایدار در برابر طوفانهاى سهمگین و لرزشهاى فراوان نیست. خانهاى که در آن، افراد فراوانى حضور یابند و معشوق یا عاشق احساس نکند که آن خانه براى سکونت وى آماده است، ثبات نخواهد داشت.مرد شایسته، عرصه دل را در اختیار زن شایسته قرار مىدهد و جز او را به این حرم راه نمىدهد و فضاى اندیشه و دل را معطر به صفاى او مىکند؛ زن شایسته نیز چنین مىکند و اگر چنین شد، خداوند، از فضل خویش، آنان را بىنیاز خواهد کرد و این وعده خدا، حتمى است که فرمود: زنان پاک، براى مردان پاک هستند.1
2. عفت نگاه
قرآن مجید به دین باوران دستور مىدهد که چشمان خویش را بىپروا بر هر کس نگشایند. به چشمانت بیاموز که هر کس، ارزش دیدن ندارد؛ زیرا چشم انسان، عرصه واردات دل و فکر او را فراهم مىسازد.
نگاه به نامحرم که زمینه فساد را فراهم مىکند ، حرام شمرده شده است . جوان پاکدامن ، بر هر آنچه مىرسد ، بىپروا، چشم نمىگشاید و نگاه خویش را محدود مىسازد. اگر کسى عفتِ نگاه نداشته باشد ، چه بسا که به بىعفتى در عرصههاى دیگر دچار شود. این عفت، خاص مردان نیست بلکه زن هم باید عفت را رعایت کند.
3. عفت کلام
عفت نگاه، پرهیز از نگاههاى آلوده است که نتیجه این پرهیز ، پاکى دل و اندیشه ، از واردات ناشایست است ولى عفت کلام، پاک ساختن عرصه صادرات دل است. آنان که بىمحابا از هر چه بخواهند ، سخن مىگویند ، هر واژهاى را بر زبان مىآورند و در پردازش کلمات خویش، محاسبه دقیقى ندارند، نه ارزش خویش را حرمت مىنهند و نه ارزش مخاطب را.
بسیارى از جوانان ، نمىتوانند برخى از واژههاى ناشایست شنیده شده را بیان کنند و با نگفتن آن، شادمانترند که این، از سلامت روح و بهداشت روانشان حکایت دارد و در مقابل، کسانى یافت مىشوند که بسیار مشتاقند تا هر واژگانى را به کار گیرند و از هر موضوعى - حتى ناشایست - سخن گویند که این، نشان از عدم تربیت درست دارد.
4. عفت دامن
یکى از مؤلفههاى مهم عفت، عفت دامن است. پاکدامنى، از نوجوانى و جوانى سرچشمه مىگیرد و در دوران میانسالى و کهنسالى، ثمرهاش به بار مىنشیند. بدترین خیانتها، خیانت در این عرصه است و غریزه جنسى، اگر درست در اختیار قرار نگیرد ، انسان را به ورطههاى خطر مىکشاند. در قرآن آمده است: به زنا، نزدیک نشوید؛2 نه این که زنا نکنید یعنى حتى باید از لغزشگاههاى این خطر مهلک، پرهیز کرد.
5. عفت شکم
یکى از عوامل بدبختى انسانها، بىپروایى در خوراک است یعنى این که انسان هر چه بیابد ، بخورد و از هر راهى، کسب ثروت کند. غذاى حرام موجب شد که مسلماننمایان، در کربلا، در مقابل فرزند رسول خدا صلىاللَّهعلیهوآله صفآرایى و به کشتن او افتخار کنند. امام حسین علیهالسلام فرمود: اگر نبود طعامهاى حرامى که شکمهایتان پر از آن گشته است، چنین بىپروا، در قتل من تلاش نمىکردید.
عفت شکم نیز در عفت دل، تأثیر فراوانى دارد. طعام آلوده، جسم را مىآزارد و طعام ناپاک، روح را. غذاى حرام، روح را از پرواز باز مىدارد و حریم زندگى را بر خطرها مىگشاید؛ پس باید در غذایى که مىخوریم، دقت کنیم.
پرهیز از گشادهدستى در چشم دوختن، اجتناب از سخن ناروا گفتن یا شنیدن، دورى از اختلاط بىجا و بىمورد، خوددارى از خودنمایى و بدننمایى، مواظبت از جسم، روزهدارى براى تقویت اراده و کنترل نفس و تربیت جنسى صحیح، راهکارىهایى هستند که غفلت از آنها، در همه زمانها، انسان را به سقوط مىکشاند.
جامعه امروز، هم در سن ازدواج ، هم در نوع زندگى اجتماعى و تحصیلى، هم در بافت خانوادگى و هم در زمینه فراوانى زمینههاى گناه، با جامعه دیروز، متفاوت است. نوجوان دیروز، مىتوانست بدون شغل و تحصیلات عالى، ازدواج کند و در کنار خانواده خویش، روزگار بگذراند. دیروز، زمینههاى آلودگى صوتى و تصویرى و... آن قدر فراوان نبود؛ شرایط دورى از خانواده و اختلاط میان دو جنس، این قدر شایع و دسترسى به نامحرم، بدین صورت آسان نبود.
راهکار عفت براى جامعه امروز، دیروز و فردا، کارگشاست.
راهکار اصلى، پرهیز از شیطان و تلاش دائمى در بندگى خداست که این، صراط مستقیم سعادت و نجات است؛الا تعبدوا الشیطان و ان اعبدونى هذا صراط المستقیم3.
سایت تبیان
تاریخ : سه شنبه 87/11/29 | 9:30 صبح | نویسنده : farzad | نظرات ()