سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عشق

 خانم و آقای عزیز در این مقاله شما با سه راهکار برای ارتباط بهتر با همسرتان آشنا می شوید.

آسپیرین زندگی چیست؟

تصور کنید شوهرتان از صبح چندین ساعت مشغول کار بیرون از خانه بوده و با صدها مشکل رو به رو شده است. محیط کار، برخورد با دیگران، شلوغی و حالا به منزل آمده، خستگی تمام وجود او را گرفته و آرام و خسته لباسش را روی دستانش آویزان کرده و وارد اتاق می‌شود. می‌دانید چه چیزی می‌تواند خستگی او را بکاهد؟ نگاه محبّت‌آمیز و نوع لباسی که شما بر تن دارید، خیلی تاثیر‌گذار است. از همه مهم‌تر روابط زناشویی بر نشاط و شادی فرد می‌افزاید و موجب تجدید قوای روحی می‌شود ، زیرا رابطه، بهتر از آسپیرین، تنش‌های روزانه و فشار روحی را درمان می‌کند ..

 پس زن یک هنرمند ماهر در برآوردن نیازهای شوهرش می‌باشد. روان‌شناسان عقیده دارند که هر مرد دو نیاز دارد که توسط همسرش برآورده می‌شود و هیچ‌گاه از ذهنش پاک نمی‌شود:

1- روابط زناشویی صمیمانه.

2- تحسین و مطرح کردن او.

 

باور کنید این نیاز ، یکی از مهم‌ترین نیازهای انسانی‌ست و زن و شوهر باید در تامین نیازهای همدیگر بکوشند. پس به عنوان زن و مرد در این گونه مسائل خسیس نباشید. اقتضای این خلقت، کار خداست که می‌فرماید: «در کنار شما، همسران را آفریده‌ام حلال و  از وجود همدیگر لذت ببرید.» تا خدای نکرده زن و یا شوهر تشنه وارد جامعه نشوند ، چرا که دست شیطان قوی‌ست و پشیمانی فایده‌یی ندارد.

 

پنجره را تمیز کنید ، بعد قضاوت نمایید!

شنیده‌اید که می‌گویند ، کسی که از شیشه‌های کثیف پنجره به بیرون نگاه می‌کند ، هر آنچه در بیرون است را کثیف می‌بیند. در صورتی که آن چیزها تمیز هستند. آدم‌‌های بدبین و شکاک همیشه همه‌چیز را با عینک بدبینی خود می‌بینند و قضاوت می‌کنند. عینک بدبینی را از چشمانتان بردارید ، همه‌چیز را زیبا ببینید و لذت ببرید. در

زندگی اگر یک بار به مشکلی برخورده‌اید ، دلیل نمی‌شود همیشه نگران اوضاع باشید و به همه چیز بدبین شوید.

پیامبر صلی‌الله علیه و اله و سلم می‌فرمایند:

«خدا می‌گوید: اگر چندان گناه کنید که به آسمان برسد و سپس توبه نمایید ، خدا می‌پذیرد.»

اگر شما بنده‌ی آن خدا هستید که انسان را در اوج گناه می‌پذیرد ، پس چرا به‌خاطر یک حرکت، آن‌قدر بدبین شده‌اید؟ خوبی‌ها را در مقابل یک بدی بگذارید و از آن بگذارید. این رفتارها و پنجره‌های کثیف روی بچه‌های شما هم اثر می‌ گذارد. شوهر شما صدها کار خوب کرده است، ولی به دلیل یک اشتباه باید تا آخر عمر حساب پس دهد. یا خانم شما یک بار اشتباهی کرده، ولی تا آخر عمر باید در زجر باشد و در هر موقعیتی به رخ او بکشید؟ اینها نقطه‌های تاریک زندگی‌ست که باید نسبت به همدیگر گذشت کرد. و از گفته‌های پیامبر صلی‌الله علیه واله و سلم چنین است که می‌فرماید:

« برترین ایمان، صبر و گذشت است و خدا دو صفت را دوست دارد: بخشش و بخشایش.»

عشق

پلکان ترقی همسرتان باشید

همیشه در صدد رشد و پیشرفت همسر خویش باشید و تمام توان خود را به کار گیرید که او بتواند موفق شود زیرا اولین کسی که از این پیشرفت سود می برد ، شما هستید و در آینده این موفقیت در زندگی شما ذوب می گردد و برای فرزندانتان هم مؤثر خواهد بود. اگر وقتی شما ازدواج کردید ، خانم شما دیپلمه بود و بعد موفق به اخذ لیسانس گشت ، این لیسانس هم در وجهه ی اجتماعی او مهم است و هم برای خانواده ی شما ارزش دارد. اگر شوهر شما به یک شغل ارزشمند رسید و ارتقای مقام پیدا کرد و شما مسبب رشد او بوده اید، برای شما هم ارزش دارد. پس هر دو طرف بکوشید کوچک ترین زمینه ی پیشرفت را به وجود آورید ، چه در ابعادی مادی، معنوی و یا تحصیلی. ولی مراقب باشید ، این تلاش خود را دائماً، مانند پتک به رخ همسرتان نکشید. در غیر این صورت تنفر را در وجود او بیدار می کنید.

 

 ابراز محبت و احترام به شکل کلامی و عملی، مکمل یکدیگرند

هم با زبان، هم با عمل به همسرتان ثابت کنید که او را دوست دارید و از ظاهرکاری و فریب دادن بپرهیزید ، زیرا حرف زدن بدون عمل، دوام زیاد ندارد.

 مگر تا چه اندازه می شود دروغ گفت و دیگران را فریب داد؟ هم ابراز زبانی ارزش دارد و هم با عمل نشان دادن. در این خصوص، از فرامین اسلام استفاده کنید: «حتماً به همسرتان بگویید: دوستت دارم!» زیرا هرگز از ذهن او پاک نمی شود. مبادا در بیان این کلمه بخواهید خسیس باشید و تصور کنید گفتن این حرف لازم نیست. بسیاری از رفتارها با پیام منتقل می شود ، نه با عمل.

نگویید: «دوستی من در قلبم است!» مثل کسی که در خیابان از کنار فردی رد شود و بگوید: « ببخشید که سلام نکردم، چون سلام در قلب من است!» همچنین در عمل هم نشان دهید که برای همسرتان ارزش قایل هستید.

سایت تبیان






تاریخ : دوشنبه 87/12/19 | 7:7 صبح | نویسنده : farzad | نظرات ()

بهار

 

با نزدیک شدن فصل بهار، رویش و طراوتی در زمین ایجاد می‌شود، طبیعت رنگ و لعابی تازه می‌گیرد و شادابی حاصل از این نو شدگی، بسیاری از ما را بر آن می‌دارد که تکه‌ای از این زیبایی را در اتاق کار، منزل یا باغچه‌ی کوچک‌مان هم داشته باشیم. جالب است بدانید همانطور که انسان‌ها دارای خانواده هستند و ظاهر و رفتارشان شبیه هم است، گیاهان نیز هر یک از خانواده‌ای هستند که نیاز‌ها و ظاهرهای مشابهی دارند. تیره‌ی کاسنی یکی از این خانواده‌هاست و شامل تعداد زیادی گیاه می‌شود که ازجمله‌ی آن می‌توان به سینرر، داودی، آهار و ... اشاره کرد. این گیاه بومی ‌آفریقای جنوبی است. گل‌های براق و برگ‌های سبز دارد که در طول روز باز می‌شوند؛ به طوری که نزدیک غروب، همه‌ی سطح گلدان را می‌پوشانند. گیاه سینرر که ما در فصل بهار و برای سفره‌های هفت سین می‌خریم یا در طول عید به دیگران هدیه می‌دهیم، از طریق کشت بذر آن در گلخانه‌های سایه در اوایل فصل تابستان به‌دست‌می‌آید.

 

 رنگ گل‌ها صورتی، قرمز، آبی، بنفش، سفید یا ترکیبی از آن‌هاست و دوره‌ی گل‌دهی آن از اواسط اسفند تا اواخر فروردین است. این گیاه بعد از گل‌دهی از بین می‌رود و دوباره گلدارکردن آن بسیار مشکل و بدون صرفه است. بهتر است دوباره بذر آن را بکاریم.این روزها انواع گیاهان گلدار در گلدان‌های آماده به فروش می‏رسند. اما اینکه چه گیاهی برای نگهداری در خانه مناسب‌تر است،  موضوعی  است که باید در مورد آن اطلاعات داشته باشیم تا بهتر بتوانیم تصمیم‏گیری کنیم. البته این انتخاب به سلیقه هم بستگی دارد. دو نمونه گل بهاری (سینرر و پامچال) را که می‌توان در محیط خانه، به‌خوبی پرورش داد معرفی می‌کنیم. این گیاهان، فصلی هستند و بعد از پایان دوره‌ی گل‌دهی  از بین می‌روند، اما خوبی‌شان این است که بهار را با خود به خانه‌های ما می‌آورند.

 

                                                                            گیاه سینررسینرر

آفت و بیماری‌ها

حشرات: در صورتی که روی برگ‌ها حشرات ریزی مثل کنه مشاهده کردید، آنها را با آب و صابون بشویید یا از  حشره‌کش استفاده کنید.

پوسیدگی ریشه: در این حالت، ریشه گیاه حالت گندیده پیدا می‌کند و گیاه شادابی خود را از دست می‌دهد. برای درمان، رطوبت خاک را کنترل کنید و آن را در سطح پایین نگه دارید.

نیاز‌ها

نور: این گیاه به نور زیاد ولی غیر مستقیم نیاز دارد و پای پنجره‌های جنوبی بهترین جا برای‌آن‌است.

آب:  خاک گیاه را همیشه نمناک نگه دارید؛ اما زیاد از آب پر نکنید. این گیاه خاک خشک یا خیلی آبدار را نمی‌پسندد.

رطوبت: تا جایی که امکان دارد رطوبت را بالا نگه دارید. دو تا سه بار در روز، گیاه را مه‌پاشی کنید.

به طور کلی، سینرر را هیچ‌گاه دربرابر نور مستقیم آفتاب قرار ندهید

کود: تا زمان گل‌دهی نیاز به کود ندارد. زمانی که گلدان به دست شما می‌رسد زمان مناسب برای کوددهی به آن است. در این مدت یک بار تغذیه با کود، کافی به نظر می‌رسد. با نصف دستوری که روی بسته‌های کود نوشته شده، گیاه را تغذیه کنید. چرا که کود زیاد، گیاه را از‌بین‌می‌برد.

دما: این گیاه عاشق سرماست. دما در بعد از ظهر‌ها 7 تا 10 و در طول روز  15 تا18 درجه باشد.

چندتوصیه

به طور کلی، سینرر را هیچ‌گاه دربرابر نور مستقیم آفتاب قرار ندهید. به طور مرتب برگ‌های زرد و گل‌های پلاسیده را از گیاه جدا کنید تا طراوت و تازگی خود را حفظ کند. موقع خرید این گیاه، دقت کنید همه‌ی غنچه‏ها باز نشده باشد. وجود تعدادی گل پژمرده در سینرر نشان می‏دهد که دوام گیاه بسیار کم است، زیرا سایر گل‌هایش نیز به زودی پژمرده خواهد شد.

                                                                              پامچال

پامچال

گیاهی است بومی آسیا و اروپای مرکزی که در ایران با نام گل نوروز هم شناخته می‌شود. در بسیاری از بخش‌های اروپا گل پامچال علامت ِ از راه رسیدن بهار است. این گیاه اغلب در زیر درختان، زیر سایه‌ی برگ‌هایی که بر تنه‌ی درختان رشد کرده‌اند، رشدونمو می‌کند و گل می‌دهد.  پامچال از گیاهان علفی و ماندنی تیره‌ی پامچالیان (Primulaceae) است که بیشتر گونه‌های آن را بشر با عمل لقاح به وجود آورده. ارتفاع گیاه بین 25 تا 60 سانتی متر است و باید در فواصلی بین 30 تا 50 سانتیمتر از هم کاشته

 

شوند. پامچال تقریباً در تمام مدت سال گل می‌دهد اما بهترین گل‌های خود را در بهار (مخصوصا فروردین و اردیبهشت) می‌دهد.

 

 

نیاز‌ها

نور: جای پرنور. پامچال سایه‌ی آفتاب را دوست دارد.

رطوبت: روزی یک بار و به میزانی که تا فردای آن روز، خاکش خشک شود، آبیاری کنید.

پامچال، خشکی خاک را تا مدت محدودی تحمل می‌کند.

دما: پامچال، دمای معمولی اتاق، یعنی دمای متوسط در حد بیست درجه‌ی سانتی‌گراد  را دوست دارد.

خاک: خاک نرم حاوی خاک‌برگ و شن برای آن کفایت می‌کند.  ضمناًخاک آن باید غنی و زه‌کشی شده‌باشد.

کود: دو هفته یک بار با نصف دستور روی بسته، پامچال را کود بدهید.

اگر قصد دارید گلدان را  به دوستان و آشنایان هدیه بدهید، بهتر است انواع سرگل را (یعنی آنهایی را که همه غنچه‌هاشان باز شده‌اند) انتخاب کنید. در صورتی که بخواهید گیاه در خانه‌ی خودتان نگه دارید، بهتر است آنهایی را خریداری کنید که هنوز غنچه دارند و گل‌هایشان باز نشده است.فراموش نکنید که بلافاصله بعد از انتقال این‌گونه گیاهان به خانه، باید مقدار کمی ‌آب روی گل‌ها و برگ‌هایشان بپاشید. ضمنا تمام برگ‌های زرد و گل‌های پژمرده را با قیچی قطع کنید و فقط برگ‌ها و گل‌های سالم را نگه دارید. 






تاریخ : یکشنبه 87/12/11 | 4:24 عصر | نویسنده : farzad | نظرات ()

یا مهدی بیا که جهان چشم انتظارت است






تاریخ : جمعه 87/12/9 | 6:45 عصر | نویسنده : farzad | نظرات ()

 

به مناسبت روز امور تربیتی و تربیت اسلامی

آقا اجازه

اصول تربیت از منظر امام علی علیه السلام

اگر تربیت بر اصولی محکم پایه گذارى شود ، نتیجه ی آن مطلوب تر و سریع تر عاید مى شود. در این مقاله به 4 اصل و در مقاله ی بعد به چند اصل دیگر اشاره می کنیم که به کارگیرى آنها هنگام تربیت ، زمینه ی پذیرش بهتر را فراهم مى سازد .

 والدین و مربیان عزیز با ما همراه باشید و به امید اینکه با به کار گیری این اصول در تربیت نسل آینده موفق تر باشید:

 

1- اصل اعتدال

رفتارها و عملکردهاى تربیتى ، در صورتى به ما کمک مى رساند که تابع اعتدال باشد. تربیت خردمندانه ، تربیتى است که مبتنى بر حفظ اعتدال و پرهیز از افراط و تفریط در همه امور باشد. چنانچه حضرت علی علیه السلام مى فرمایند:

لاترى الجاهل الا مفرطا اءو مفرطا ؛ (1)

نادان را نبینى جز این که کارى را از اندازه فراتر کشاند و یا بدان جا که باید نرساند.

البته در تربیت اندازه شناختن ، امرى دشوار است و جز با خردورزى در تربیت ، نمى توان اندازه ها را دریافت .

بهترین نظام تربیتى ، نظامى است معتدل که در آن نه امید بیش از اندازه ، و نه بیم بیش از اندازه حاکم باشد.

 حضرت على علیه السلام مى فرمایند:

خیر الاءعمال اعتدال الرجاء و الخوف  (2)

بهترین کارها، اعتدال امید و بیم است .

در این که راه اعتدال ستوده است ، جاى هیچ شک و شبهه اى نیست . حضرت مى فرمایند:

من اءخذ القصد حمدوا الئه طرقه و بشروه بالنجاه ، و من اءخذ یمینا و شمالا ذموا الئه الطریق و حذروه من الهلکه  (3)

آن که راه میانه راپیش گیرد ، ستایشش کنند و به نجات مژده اش دهند. آن که راه راست یا چپ را پیش گیرد ، روش وى را زشت شمارند و از تباهى بر حذرش دارند.

سیرت و سنت ائمه اطهار علیه السلام بر اعتدال بود چنان که امام على علیه السلام درباره این راه و رسم مى فرمایند:

طریقتنا القصد ؛ (4)

راه و روش ما، میانه روى است .

 

2- اصل تدرج و تمکن 

هر حرکت تربیتى باید با توجه به اختلاف استعدادها و نیازها و به صورت تدریجى و مرحله به مرحله بر اساس توانایى ها صورت پذیرد.

حضرت امیر علیه السلام در عهدنامه مالک اشتر چنین آموزش داده اند: ایاک و العجله بالاءمور قبل اءوانها، اءو التساقط فیها عند امکانها، اءو اللجاجه فیها اذا تنکرت اءو الوهن عنها اذا ستوضحت ، فضع کل اءمر موضعه و اءوقع کل عمل موقعه ؛ (5)

بپرهیز از شتابزدگى در کارهایى که وقت انجام دادنشان نرسیده است و از اهمالگرى در کارهایى که وقت انجام دادنشان فرارسیده است و از لجاجت کردن در امورى که مبهم است و از سستى نمودن در کارها ، آن هنگام که راه عمل روشن شده است ، پس هر دو چیز رادر جاى آن بدار و هر کارى را به هنگام آن بگزار.

اگر در تربیت نیازها، خواست ها و ظرفیت ها را در نظر نگیریم و زمان مناسب براى هر عمل تربیتى مورد توجه قرار نگیرد ، بى گمان برنامه ها و اقدامات تربیتى نتیجه اى جز تباهى در پى نخواهند داشت .

3- اصل تسهیل 

منظور این است که اقدامات تربیتى باید امورى آسان و میسر باشد و ازفرد تکالیف سخت و طاقت فرسا نخواهیم و خواسته هاى ما طورى باشد که آن فرد با میل و رغبت آن را انجام دهد. آنان که با مسامحه عمل مى کنند بیشترین نتیجه را مى گیرند.

حضرت على علیه السلام خود بر این عمل تربیتى پاى مى فشردند و در هدایت انسان ها از آن بهره مى گرفتند و مى فرمودند:

ان الله سبحانه و تعالى ، یحب السهل النفس ، السمح الخلیفه القریب الاءمر  (6)

همانا خداى - پاک و بلند مرتبه - شخص ملایم طبع ، آسان گیر و گشاده دست را دوست دارد.

فطرت آدمى از خشونت و سخت گیرى بیزار است و هیچ چیز چون سهولت و ملایمت در تربیت کارساز نیست . حضرت در نامه اى به حارث همدانى نوشته اند:

و اکظم الغیظ، و تجاوز عند المقدره ، واحلم عند الغضب ، واصفح مع الدوله تکن لک العاقبه (7)

خشم خود را فرو بر و به وقت توانایى ، هنگام خشم ، در بردبارى بکوش و به هنگام قدرت ، چشم پوشى کن تا عاقبت از آن تو باشد.

خداى - پاک و بلند مرتبه - شخص ملایم طبع ، آسان گیر و گشاده دست را دوست دارد.

4- اصل تربیت عقلانى 

رسالت پیام آوران الهى در جهت شکوفایى استعدادها و تربیت عقلانى بوده است ، آن ها سعى داشته اند عقل ها را بالنده و انسان ها را به حکمت آراسته سازند.

در این تربیت ، قواى آدمى تسلیم خرد شده و به واسطه ی عقل اداره مى شود. عقل ، محور امور قرار مى گیرد و هوا و هوس از انسان رخت برمى بندد. حضرت على علیه السلام در ستایش این شیوه مى فرمایند:

استرشد العقل ، و خالف الهوى تنجع  (8)

راه راست را از عقل بخواه و با هوا مخالفت نما تا کامیاب شوى .

 

پی نوشت ها :

1- نهج البلاغه ، حکمت 70.

2- غررالحکم ، ج 1، ص 355.

3- نهج البلاغه ، کلام 222.

4- شرح غرر الحکم ، ج 4، ص 254.

5- نهج البلاغه ، نامه 53.

6- همان ، ج 2، ص 513.

7- نهج البلاغه ، نامه 69.

8- همان ، ج 2، ص 184.

 

منبع : برگرفته از کتاب "سلوک علوى (راهبردهاى امام على علیه السلام  در تربیت فرزندان ) "      

نویسنده : سید حسین اسحاقى






تاریخ : جمعه 87/12/9 | 12:16 عصر | نویسنده : farzad | نظرات ()

خانم ها حتما بخونن

مگه نم ی خواین در زندگی موفق باشید،پس بخونید

خانم محترم !

 1) به شوهرت افتخار کن !

2) کسی را با او مقایسه  نکن !

3) اقتدار و غرور او را نشکن !

 4) زیبایی او را در عقل او جستجو کن ! 

 5) قناعت پیشه باش !

 6) زیباییت را به رخ دیگران نکش !

 7) ناز کن اما متکبر نباش ! 8

) دلبری و فریبایی و طنازی پیشه کن !

9) احساسات زیبایت را با اندیشه ای متین همراه کن ! 

10) لجبازی نکن که از چشم شوهرت می افتی ! 

 11) حرف همسرت رو گوش کن تا تاج سرش باشی !

12) پناهگاه شوهرت باش تا فقط به تو پناهنده بشه ! 

 13) زیبایی با سادگی و بی آلایشی برای تو آرامش بخش تر خواهد بود !

 14)  زیبا دوست باش !

15) اگر آشپزی را خوب نمی دونی حتما یاد بگیر ! 

 16) قبل از رانندگی سازندگی را بیاموز !

17) هیچگاه  بدون آرایش مقابل شوهرت نشین !

 18) دهانت را مسواک وخوشبو کن ! 

 19) همیشه تمیز باش !

20) لباست بوی غذا ندهد !

 21) موقع آشپزی از پیش بند استفاده کن ! 

  22) قبل از شوهرت چشم بر هم نگذار و پیش از او بیدار شو !

 23) موی تو یکی از دو زیبایی توست ، ازش مراقبت کن !

 24) لبخند قشنگت را در هیچ شرایطی با اخم معاوضه نکن !  

   25) توی رنج هات معناهای زیبا پیدا کن !

26) اگه شوهرت گفت : کسی غیر از من با تو ازدواج نمی کرد ! بگو : پس خیلی باید از تو ممنون باشم !

27) اگه بهت گفت : دوستت ندارم ! بهش بگو : عوضش من به تو افتخار می کنم !

28) اگه گفت :حوصله تو رو ندارم ! بهش بگو : منم غیر از تو کسی رو ندارم !

29) اگه گفت : از خانواده ات خوشم نمیاد ! بگو : عوضش من خانواده تو رو دوست دارم !

30) اگه عصبانی شد ! بگو : منو ببخش !

31) گاهی برای مادرشوهرت هدیه بخر!

32) در خواست هاتو با ناز برآورده کن !

33) زورگو نباش !

34) سختی کار شوهرت را درک کن !

35) او را در مردم داری کمک کن !

36) وقتی وارد خونه می شه , به پیشوازش برو ! 

37) هیچ وقت بهش نگو : تو بی عرضه ای !

38) لباساشو براش اُتو کن که هر وقت خواست عوض کنه معطل نشه !

39) وقتی غذا رو سر سفره می ذاری به او بگو : نمی دونم خوشت میاد یا نه ؟!

40) لحظه به لحظه از خداوند کمک بگیر ! 

منبع : سایت تبیان        






تاریخ : چهارشنبه 87/12/7 | 7:25 عصر | نویسنده : farzad | نظرات ()

10 فایده موثر ارتباط عاشقانه

1- نیاز کمتر برای مراجعه به پزشک : یکی از فرضیه های توجیهی برای این مزیت این است که افرادی که دارای ارتباط خوب با یکدیگر هستند بهتر از خود مراقبت می کنند. بهترین دوستان شما به شما انگیزه حفظ رژیم غذایی سالم را می دهند.

2- افسردگی و سوء مصرف دارویی کمتر : تحقیقات ثابت کرده که ازدواج و تاهل باعث کاهش میزان استرس در مردان و زنان می شود ومیزان مصرف مواد مخدر و نوشیدنی های غیر مجاز را به طور قابل ملاحظه ای کاهش می دهد.

3- کاهش فشار خون: ازدواج موفق و شاد یکی از عوامل تاثیر گذار بر فشار خون می باشد و این مقدار را در حد ایده الی حفظ می کند.

4- کاهش اضطراب: این افراد به دلیل تولید دوپامین بیشتر کمتر دچار اضطراب می شوند.

 5- کنترل طبیعی درد: مطالعات MRI بر روی زوجها ثابت کرده که فعالیت بخشی از مغز این افراد در کنترل درد چشمگیر تر می باشد.

 6- مدیریت بهتر استرس: افرادی که توسط دیگری حمایت می شوند و دیگران آنها را دوست دارند در برخورد با شرایط استرس زا به طور معقول تری برخورد می کنند.

 7- کاهش میزان سرماخوردگی: افرادی که دارای روابط عاشقانه هستند کمتر دچار استرس، اضطراب و افسردگی می شوند و در نتیجه سیستم ایمنی آنها ارتقا می یابد و در برخورد با عوامل ویروسی و سرما کمتر دچار بیماری خواهند شد.

 8- التیام سریعتر: سرعت التیام زخم یکی دیگر از قدرت های حاصل از روابط عاشقانه است که البته با انجام آزمایش صحت آن تایید شده است.

 9- افزایش طول عمر: سرعت مرگ و میر افراد مجرد به هر دلیل ممکن 58% بیشتر از افراد متاهل است. ازدواج و تاهل و وابستگی با میزان کاهش انزواطلبی در ارتباط است. تنهایی و انزوا طلبی یکی از دلایل اصلی مرگ و میر می باشد.

 10- زندگی شادتر: یکی از بارزترین مزایای عشق، لذت و شادی است. شادی حاصل از تاهل و ازدواج و احساس تعلق بیشتر از درآمد قابل توجه شادی آور و لذت بخش است.






تاریخ : چهارشنبه 87/12/7 | 7:20 عصر | نویسنده : farzad | نظرات ()

 

عوامل" محبت در خانواده" در احادیث اسلامى

ساحل

 در این مقاله به 6 مورد دیگر اشاره می کنیم:

 

1- هدیه دادن ، دوستى آفرین است .

(( تهادوا تحابوا ))

امام صادق علیه السلام فرمود: به یکدیگر هدیه دهید ، تا دوست هم باشید ، چرا که هدیه کینه را از بین مى برد.(1)

و حضرت على علیه السلام فرمود: هدیه محبت مى آورد ، و فرمود: هیچ چیز مثل هدیه ، فرمانروا را ملایم و خشم را بیرون و رانده شده را متمایل و کارهاى سخت را آسان و بدیها را دور، نمى کند.(2)

نکته مهم در هدیه و اهمیت آن به اظهار محبت و دوستى است ، نه ارزش مادى آن ، بنابراین در هدیه توقعات را کنار بگذارید و ارزش واقعى آن را در نظر بگیرید تا دوستان شما و خود شما بتوانید همواره به یکدیگر هدیه اى هر چند اندک به نشان دوستى تقدیم کنید ، متاءسفانه این ابراز دوستى ، در نزد بعضى به خاطر توقعات نابجا تبدیل به وسیله کدورت مى شود و به جاى تشکر و دریافت پیام هدیه ، به خاطر مسائل مادى از یکدیگر دلخور مى شوند.

به همسرتان هدیه بدهید ، و تاثیر آن را در روابطتان ببینید.

 

2 - معاشرت نیکو

(( حسن العشرة تستدیم المودة .))

حضرت على علیه السلام فرمود: معاشرت نیکو، دوستى را دوام مى بخشد (3)، البته تاءثیر معاشرت نیکو و رعایت اخلاق در خانواده و برخورد دوستانه ، مساءله اى کاملا روشن است .

 

3 - خوش گمانى ، محبت مى آورد.

(( من حسن ظنه بالناس حاز منهم المحبة .))

حضرت على علیه السلام فرمود: هر کس به مردم خوش گمان باشد، به محبت آنها دست مى یابد.(4)

اگر در رابطه با همسرتان به جای شک و بد دلی ، خوش گمان باشید وبه او اعتماد کنید ،مطمئن باشید که رابطه تان گرم تر می شود.

 

4- بى نیازى از دیگران ، و محبت 

حضرت على علیه السلام فرمود: خود را محبوب مردم کن ، با بى رغبتى به آنچه در دست آنهاست ، تا به محبت آنها برسى .(5)

مردى نزد پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله آمد و از حضرت سؤالاتى کرد از جمله پرسید: چه کنم تا مردم مرا دوست بدارند ، حضرت فرمود: به مردم نیکى کن و چشم به داشته آنها نداشته باش و به آن طمع مکن تا تو را دوست بدارند.(6)

(بنابراین همسرانى که بى جهت و بدون تناسب ، در فکر کندن مال از شوهر خود هستند و پى در پى تقاضاى نابجا دارند، از محبت آنها کاسته خواهد شد.)

بیشترین اسباب دشمنى از سخن گفتن است و از آنجا که حرکت دادن زبان کارى آسان است ، بسیارى با سخنان سبک و نسنجیده آبروى خود را مى برند و خود را نزد مردم و خدا سبک مى کنند.

5 - سکوت و محبت 

(( ان الصمت یکسب المحبه . ))

امام هفتم فرمود: سکوت محبت مى آورد ، سکوت راهنماى هر چیزى است .(7) (زیرا بیشترین اسباب دشمنى از سخن گفتن است و از آنجا که حرکت دادن زبان کارى آسان است ، بسیارى با سخنان سبک و نسنجیده آبروى خود را مى برند و خود را نزد مردم و خدا سبک مى کنند).

سخن زیبا، دارائى را زیاد و روزى را افزایش مى دهد ، اجل را به عقب مى اندازد و انسان را نزد خانواده محبوب و وارد بهشت مى کند.

6 - سخن زیبا و محبت 

امام چهارم حضرت سجاد علیه السلام فرمود: سخن زیبا، دارائى را زیاد و روزى را افزایش مى دهد ، اجل را به عقب مى اندازد و انسان را نزد خانواده محبوب و وارد بهشت مى کند.(8)

اینها نمونه اى بود از آنچه در روایات اسلامى به عنوان عامل محبت معرفى شده است ، که زن و شوهر مى توانند به تناسب حال خود براى دوام محبت و زیاد شدن آن ، از اینها بهره مند شوند. و در این میان باید از عوامل مهمى مثل ایمان ، محبت ، احسان ، صورت باز و خندان ، هدیه دادن اخلاق خوب ، شیرین زبانى و بى نیازى و کم توقعى و تواضع ، بیشتر استفاده نمود.

و گذشته از این امور، زن و شوهر مى بایست همواره به تمیزى و زیبائى خود و خانه و فرزندان ، و احترام متقابل بسیار اهمیت بدهند که در جلب محبت بسیار مؤ ثر مى باشد.

 

پی نوشت ها :

1- دارالسلام ج 3، ص 386 و 387 و 455 و 456.

2- دارالسلام ج 3، ص 427 و 386. 456.

3- دارالسلام ج 3، ص 387 و 455 و 456.

4- دارالسلام ج 3، ص 402 و 403 و 404 و 413.

5- دارالسلام ج 3، ص 416 و 421.

6- سفینه البحار، باب سجد. 

7- دار السلام ج 3 ص 416 و 421.

8- دارالسلام ج 3، ص 416 و 421.

 

منبع : برگرفته از کتاب" اخلاق در خانواده و تربیت فرزند - نویسنده : سید محمد نجفى یزدى "






تاریخ : چهارشنبه 87/12/7 | 7:13 عصر | نویسنده : farzad | نظرات ()

رحلت جانگداز

پیامبر مکرم اسلام حضرت محمد صلوات الله علیه

 و همچنین شهادت کریم اهل بیت حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام

 و پیشا پیش شهادت سلطان خراسان حضرت امام رضا علیه السلام

را به همه مسلمین جهان به خصوص مردم ایران تسلیت عرض می کنم .






تاریخ : دوشنبه 87/12/5 | 10:18 صبح | نویسنده : farzad | نظرات ()

آن چه قدمت یک عشق و دوست داشتن را مقدس و دائمی می کند ، داشتن رابطه ای است که بتوانید با اعتماد و تکیه بر آن زندگی خود را بنا کنید و مطمئن باشید که هرگز درد فراغ شما را نخواهد آزرد و به حال خود رها نخواهید شد.

آنچه در این بین رابطه ی عاطفی شما را ممکن است تحت سلطه قرار دهد و از شکوه آن بکاهد این است که: شما به دوست داشته شدن طوری عادت کنید که قدردانی و احترام به آن عطوفت از یادتان برود و با آن مانند تمام داشته های معمول و پیش پا افتاده برخورد شود. در حالی که حقیقت این است که داشتن جایگاه عاطفی و عشق در زندگی هر فرد گوهر نایابی است که معمولا با از دست دادن آن نه تنها زندگی تلخ و بی رنگ می شود، بلکه گاهی کسب مجدد آن دشواری های بسیار دارد. بنابراین در این حالت شما با حسرت بزرگی در قلب و روح خود روبه رو خواهید بود که پیوسته جای خالی کسی را به یادتان می آورد که وی را به علت بی توجهی و عادت به عدم قدردانی از دست داده اید.

آنچه که ما عشق می نامیم در واقع درختی است که به نور خورشید وجود شما و آب حیات جبران محبت شما نیازمند است تا رشد کند و میوه هایش کام شما را شیرین کند.

در این مقاله راهکارهایی را خواهید آموخت که به شما می گویند چگونه عاشق خوب و معشوق قدردان و لایقی باشید :

در زندگی زناشوئی برخلاف دوران نامزدی و برخلاف تصور همگان نشان دادن عشق و علاقه ی متقابل بسیار دشوارتر است. زیرا کسی که سابق بر این برای چند ساعت در روز همنشین شما بود و شما را در بهترین حالات و وضعیت پوشش می دید، حال باید شاهد فعالیت ها و ظاهر شما در کل روز باشد. از هیچ کس نمی توان انتظار داشت که بعد از خواب درازمدت شبانه با موهایی مرتب و آراسته از خواب بیدار شود و نمی توان ادعا کرد که تماشای مسواک زدن فرد مورد علاقه تان بهترین و رمانتیک ترین منظره ی زندگی شما باشد. در حقیقت پس از مدتی زندگی مشترک پی خواهید برد که طرف مورد علاقه ی شما نیز مانند سایر انسانها شرایط و نیازهایی دارد که چندان مطبوع و دلپسند نیستند و حتی می توانند آزار دهنده باشد.

 

صدای خرخرکردن همسر شما چندان خوشایند نیست و به همان صورت جورابهای بدبوی او، به هم ریختن منزل، بدخلقی های گاه به گاه و حتی دعوا بر سر تماشای برنامه های تلویزیونی همه و همه می توانند شما را به تدریج از همسرتان دل زده و حتی ناامید کنند. بارها احساس می کنید که همسر فرشته خوی خود را از دست داده اید و به جای موجود ستودنی و زیبای روزهای نامزدی با یک انسان عادی روبرو هستید که دوست داشتن او اگر سخت نباشد چندان هم آسان نیست. شاید در دوران تجرد شما به تنهایی مدل مو و لباس خود را بر می گزیدید، دوستان و معاشرین خود را انتخاب می کردید و مطابق میلتان با آنان رفت و آمد می کردید. اما پس از ازدواج و تأهل، وضع دیگر به صورت قبلی نمی تواند ادامه یابد.

 

زیرا در زندگی مشترک همه چیز با خواست و میانگین و توافق طرفین باید صورت پذیرد . در غیر این صورت نمی توان نام زندگی مشترک را به آن داد. به طوری که گاه یکی یا هر دو طرف موظف می شود روش پوشش و آرایش خود را تغییر دهد تا همسرش احساس بهتری نسبت به او داشته باشد و این میل و کشش طرفین به هم بنای زندگی آنها را محکم تر کند. شاید بعد از ساعتها کار روزانه و پخت وپز و یا کار کردن در محیط کار، ظاهر هیچ یک از زوجها مطلوب و خواستنی به نظر نرسد ولی بهترین و تنها روش عدم دلزدگی آنها از هم این است که به محض ورود به منزل و یا انجام کار، به ظاهر و لباس خود توجه کند و خود را بنا به سلیقه و خواست همسر خود نظیف کرده و بیارایند.

 

از طرف دیگر عادت کردن زوجین به یکدیگر و تکراری شدن بعضی چیزها، آنها را به صورت عادت در می آورد وتقدس اولیه را از آنها سلب می کند. برای مثال دو نامزد جوان شاید روزی طاقت دوری و جدایی از یکدیگر را نداشته اند اما بعد از ازدواج و مدتی گذران زندگی به قدری به وجود هم خو می کنند که گاه دوریهای پیش آمده ، اندکی نیز آنان را آزرده نمی کند. چگونه می توان بعد از گذر سالیان همچنان از وجود هم شاد بود و لذت برد؟

 

چگونه می توان بعد از سالها زندگی از دیدن همسر خود هیجان زده شد و شکرگزار حضور وی بود؟

 

هیچ چیز حقیقی تر و والاتر از عشق نیست و عشق های دراز مدت که سالها به طول می انجامند، قابل اعتماد هستند و می توان با تکیه زدن بر آن به هر کجا رسید. معشوق یا عاشق شما همان نیمه ی گمشده ای است که همیشه به دنبالش گشته اید و تنها کسی است که می توانید همیشه روی اوحساب کنید وتحت مراقبت و در سپر حفاظت او به سر برید.

چگونگی این امر به طول مدت، شور و عشق جاری بستگی دارد. عشق هرچه دیرپاتر باشد ، ماندگارتر و حقیقی تر است. کسی که 10 سال شما را دوست داشته است در سال 11 نیز شما را خواهد خواست .

 اگر به درستی آموخته باشید که قایق زندگی رادر توفانها با مهارت هدایت کنید برای تمام روزهای عمرتان ناخدا و کشتی سالم عشق شما را به هر کجا که بخواهید خواهد برد.

هیچ چیز زیباتر و پربهاتر از حقیقت نیست. با بیان حقیقت و ایمان به صداقت شریک زندگی تان می توانید کشتی خود را از مهلکه و توفان در امان نگه دارید. با ایمان می توانید با خیال راحت به او تکیه کنید و بدانید که در توفانها و سختی ها دست یاری او همواره برای کمک به شما برافراشته است. این اعتماد ازپربهاترین گنج هایی است که کسی می تواند در یک رابطه ی زناشویی داشته باشد و احساس امنیت و رضامندی حاصل از آن را تا پایان عمر همراه داشته باشد.

 

در اینجا راهکارهایی را به شما پیشنهاد می کنیم که از طریق کاربرد آنها درخت عشق شما هر روز سرسبزتر از روز قبل باشد:

  قدردان شادی های کوچک باشید

مسلماً شما قدردان کارهای بزرگ و مهمی که همسرتان در راه دوام زندگی مشترک شما انجام می دهد هستید. همیشه می توان برای دریافت هدیه ی سالگرد تولد ، ازدواج و احترام متقابل در خلوت و در میان جمع و کمک در نظافت منزل از وی تشکر کرد و آن را ستود . اما متأسفانه بشر فراموشکار با عادت کردن به هر چیز اندک اندک آن را کوچک و عادی تر می بیند تا جایی که امید و تشکر جای خود را به انجام وظیفه و تعهد می دهند. تا به حال چند بار از همسرتان برای بیرون گذاشتن زباله تشکر کرده اید؟ آیا آن چه همسرتان در خانه ی خود می یابد لبخند و قدردانی و آرامش است یا توقع و فشار و بدخلقی؟ هیچ زندگی و هیچ ازدواجی بی فراز و نشیب نیست. آن چه مهم است رفتار و برخورد شما با این مسئله است که عشق تان را زنده و تازه نگه دارد یا نهال آن را با بدخویی و عادت بخشکانید. پس کلمه ی طلایی متشکرم  را فراموش نکنید. گاه برخی از زوجین با خود می گویند که شاید تکرار این کلمه از معنا و قدرت آن بکاهد ولی حقیقت عکس این تفکر را ثابت کرده است. همه قدم های کوچک و بزرگ همسرتان در راستای شکوفا کردن درخت عشق در زندگی تان والا و شایسته ی قدردانی است. پس کلمه جادویی متشکرم را از یاد نبرید. در عین حال راه های دیگری نیز برای ابراز علاقه و قدردانی از همسرتان وجود دارد. مثل خواندن وی با کلمات شیرین .

 

با خواندن نام یکدیگر با الفاظ لطیف و زیبا جریان عشق و محبتی را در زندگی تان بیدار می کنید که روز به روز به دوام عشق شما کمک می کند. به یاد داشته باشید که انسان ها و رفتار انسانی مانند پدیده ی پژواک عمل می کند، به این صورت که هر کلام یا حرکتی از جانب شما پس از برخورد با مخاطب به سوی شما بازمی گردد. پس از این پدیده به نحو احسن استفاده کنید تا هم شما و هم همسرتان روزهای شادتری را در کنار هم سپری کنید

دست از حساسیت بی مورد بردارید.

همه ی روان شناسان متفق القولند که ازدواج بیش از این که داستان شاه پریان باشد، مسئولیت است و توان کشیدن این بار سنگین به دست نمی آید مگر آن که شما و همسرتان به کار گروهی دست یابید. شما می بایست تیمی دو نفره را تشکیل دهید تا ضمن برخورد و کشمکش های دنیای بیرون، بی دغدغه از هم نشینی و مصاحبت همسر خود لذت ببرید. این مهارت به سادگی و به سرعت به دست نمی آید مگر با خواست قلبی شما به ساختن زندگی مشترکتان. گاه کارهای کوچک مشکلات بزرگ را حل می کنند و گاه عدم انجام آنها یک زندگی را برای یک عمر از بین می برند. دعوا بر سر مسائل کوچکی چون شراکت در انجام کارهای منزل از این دست است. پس هم تیمی خوبی باشید.

 

 نکات کلیدی:

- به همسر خود احترام بگذارید.

 

- در همه حالت با در نظر گرفتن شرایط او از وی کمک بخواهید.

 

- در او انگیزه برای کمک در کارها ایجاد نمایید.

 

- هرگز از یاد نبرید که این قایق تنها وقتی به جلو حرکت می کند که هر دو نفر سرنشین آن با هم و هماهنگ پارو بزنند. با یک کارگروهی از این دست حتی می توانید زندگی مشترکتان را شیرین تر کنید و لحظات باهم بودن را افزایش دهید.

 

گاه به نظرمی رسد زندگی به شدت یکنواخت شده است. این جاست که شما باید وارد عمل شوید تا کشتی زندگی خود را سالم به بندرگاه برسانید. کافی است وقت بیشتری را به باهم بودن اختصاص دهید. چه مدت از آخرین باری که با همسرتان به پارک یا سینما رفته اید گذشته است؟ نمی خواهید خاطرات خوش دوران نامزدی را زنده کنید؟ هرکدام از شما گنجینه ای از خاطرات خوش اولین روزهای باهم بودن دارد که می توان آنها را به اختصاص دادن کمی وقت از نو زنده کرد.

 

حتی اگر صاحب فرزند هم باشید، می توانید با کمک گرفتن از والدین خود و یا دوستان برای نگهداری از کودکتان، مدتی را بی دغدغه و تنها به باهم بودن بگذرانید .

 

خواهید دید این باهم بودن و احساس یکپارچگی شما با همسرتان اثرات معجزه آسایی بر روابط شما دو نفر خواهد گذاشت و کام شما را شیرین خواهد کرد.

 

تنها صرف 2 دقیقه وقت، دنیای شما را زیبا می کند.

 






تاریخ : پنج شنبه 87/12/1 | 3:32 عصر | نویسنده : farzad | نظرات ()

 

 

یکم: عشق، ابتهاج است و سرور نه صرف لذت گذرا واژه "ابتهاج" به معنای شادمانی و سرور، خرمی و شکفتگی، زیبایی و تر و تازگی و .. میباشد، که تمام معناهایش، بار مثبت دارد و از آن پایداری، دوام و ماندگاری فهمیده میشود؛ که با عشق جاودانه تناسب دارد. دوم: عشق هدف نه وسیله "فقط بخاطر عشق" یعنی همه چیز "وسیله" است: ثروت، علم، شهرت .... و تنها هدف و مطلوب عشق است و بس. عشق تنها تقاضای حقیقی جان آدمی، و "زنگ اصلی" کلاس درس زندگی است. و همه تقاضاهای دیگر، به تبع آن ارزشمندند و "زنگ تفریح" کلاس عشقند. هر کس سهم و بهره ای از زندگی دارد و به همین میزان نصیب و بهره ای از عشق. از هر حقی و سهمی میگذرید، از سهم عاشقیتان نگذرید. سوم: عشق آب حیات جان آدمی از نشانه های جاودان بودن عشق، آن است که قلب را به هیجان و تپش و جان را به رویش و اهتزاز درآورد. در نمازم خم ابروی تو در یاد آمد حالتی رفت که محراب به فریاد آمد عشق مایه حیات و جنبش و رویش جان آدمی است. خوشا به حال آنان که با آب حیات عشق، از کویر جانشان، باغ و بوستان میسازند. چهارم: عشق، شور و شوق زندگی از دیگر نشانه های عشق جاودان، شور و هیجان و شوق به زندگی است. شما قضاوت کنید، مسافر دیار عشق، که ابد در پیش دارد، در عبور از کوههای قاف عاشقی، چقدر به سرمایه شور و شوق به زندگی نیازمند است؟! پس در سفر به دیار عشق، با جماعتی همسفر شوید که در همراهی با آنان، بتوانید در فضای زندگی، اوج بگیرید و بالا روید. پنجم: در هفت شهر عشق، سادگی و صفا دو یار دیرینه اند از نشانه های حسن رفاقت، سادگی و صفا است. بهترین الگوی سادگی و صفا، طبیعت است. از طبیعت بیاموزید. در ارتباط با هم مثل "آب"، ساده باشید، تا همیشه عشق، به کام خودتان و همسفر عشقتان ، گوارا باشد. همانطور که آب، با سادگیش، نیاز همیشگی "تن" آدمی است، عشق با تمام سادگی و صفایش، نیاز ابدی "جان" آدمی است. ششم: در هفت شهر عشق، ناز آری؛ قهر خیر "ناز" عاشق، از حب و عشق، گزارش میدهد، در حالیکه "قهر" از طلبکاری حکایت میکند، از غرور عاشق گزارش میدهد، که هر دو (طلبکاری و غرور) رهزن راه عشقند. اما یادتان باشد، عاشق، بسیار "ناز" میکند که ناز عاشق، هم تماشایی است و هم خریدار دارد. هفتم: معیار قضاوت، اهل "دل" بودن آنانکه از قبیله عشقند، به این باور رسیده اند که وقتی معیار ارزشگذاری انسانها، میزان عاشقی آنها باشد، باید در قضاوتها خوش بین و هوشیار بود. پس براحتی روی کسی، حسابی باز نکنیم که نتوانیم ببندیم و بالعکس، حساب کسی را به گونه ای نبندیم که روزی پشیمان شویم و به اشتباه خود اعتراف کنیم. در طریق عاشقی، به همسفر عشقتان ظلم نکنید که خدای شما، خدای او نیز هست. کسی چه میداند، شاید نفس او از شما مبارک تر و دعایش به اجابت نزدیکتر باشد. هشتم: عشق، ماه نیمه پنهان از آنجا که جهان آفرینش، بر ستونهای نامرئی عشق، استوار است، عشق نیز حقیقتی پنهان یا نیمه پنهان، در جان آدمیان است. راز بقای یک عشق کتمان آن است. گاهی ناچار میشوی عشقی را پنهان کنی، تا هم از رهزنی رهزنان در امان بماند و هم جمالش به ابتذال کشیده نشود. در شیوه عاشقی، گاهی کار به جایی میرسد که به احترام عشق و برای حفظ حرمتها، هجران و فراق را بر وصال ترجیح میدهی. عشقی که جاودانه است، هرچند "پنهان" کردنی است، ولی فراموش شدنی نیست






تاریخ : پنج شنبه 87/12/1 | 3:29 عصر | نویسنده : farzad | نظرات ()
.: Weblog Themes By BlackSkin :.